گفتگو با دکتر جان بزرگی بررسی شد؛ آسیب های روابط دختر و پسر چیست؟
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

. در سیستم دوستی باورهایی در ذهن دختر و پسر شکل می‌ گیرد که با سیستم خانوادگی سازگار نیست. به عنوان مثال در دوستی های قبل از ازدواج ناخودآگاه پسر به این باور می ‌رسد که این دختر مورد نظر احتمالا جرات ارتباط با پسر دیگر را دارد وگرنه به این راحتی با من دوست نمی ‌شد. این باور که در سیستم دوستی به وجود آمده در ذهن باقی می ‌ماند و بعد از منعقد شدن سیستم خانواده تدریجا به صورت عدم اعتماد و هزار مشکل دیگر بروز می ‌کند و اگر این رابطه به ازدواج هم ختم نشود آسیب های زیادی برای طرفین این رابطه به همراه دارد. از اینرو در گفتگو با دکتر مسعود جان‌ بزرگی، دانشيار گروه روانشناسي و دكتراي تخصصي روان شناسي دانشگاه تربيت مدرس به بررسی آسیب های روابط دختر و پسر در جامعه پرداخته ایم.

آقای دکتر به طورکلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی روابط دختر و پسر در جامعه چیست؟

درباره روابط دختر و پسر در ایران اطلاعات چندان روشنی وجود ندارد و این امر معلول فقدان تحقیقات بسنده در این موضوع می باشد ولی برخی تحلیل ها و پژوهش های جانبی، از گسترش پدیده روابط دختر و پسر در ایران حکایت می کند و می توان گفت اگر روابط دختر و پسر را از پیامدهای مدرنیته بدانیم، به موازات حرکت جامعه ایرانی به سوی مدرنیته، روابط دختر و پسر نیز گسترده تر می شود و به الگوی روابط در کشورهای توسعه یافته نزدیک تر خواهد شد. اگر پدیده هایی چون تأخیر در سن ازدواج، گرایش به مد، هسته ای تر شدن خانواده ها، و روحیه فردگرایی در سال های اخیر در کشور ما توسعه یافته باشد، می توان انتظار داشت که روابط دختر و پسر نیز گسترش یابد از سوی دیگر برداشت عمومی افراد جامعه ایرانی نیز، گسترش روابط دختر و پسر در ایران و نزدیک شدن الگوی آن به الگوی دوستی های میان دو جنس در کشور غربی را تأیید می کند.

به اعتقاد شما چه عواملی باعث افزایش دوستی‌ های دختران و پسران در جامعه ما شده است؟

این موضوع متاثر از عوامل بیرونی و درونی هستند. در عوامل بیرونی می توان به نفوذ مدرنیته و تبعات آن اشاره کرد. از میان عوامل درونی نیز ساختارها نقش مهمی در پدید آمدن این وضعیت دارند. ببینید امروز ساختارهایی در روابط دختر و پسر وجود دارد که در گذشته نبوده است. محیط دانشگاه، ارتباط را تسهیل کرده و به آن دامن می زند و حتی جهت می دهد. حضور بیرون از خانه در میان جوانان در حال نهادینه شدن است و این حضور، تک جنسیتی نیست. در خوابگاه ها و سوئیت های دانشجویی، از یک طرف نظارت خانواده وجود ندارد و از طرف دیگر جمع شدن جوانان در کنار یکدیگر، به برخی شیطنت های دوران جوانی دامن می زند.

عوامل مؤثر دیگر، وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل، اینترنت، و امکان چت کردن است که ارتباط ها را تسهیل می کند. یکی از تغییرات ساختاری سازگار با توسعه روابط دختر و پسر، حاکمیت تفکر مدرن است که حتی در میان افراد مذهبی نیز رسوخ کرده است. البته غیر از تفکر مدرن، تربیت مدرن هم در حال نهادینه شدن است که از مهدکودک به بچه های ما نمی آموزد که با جنس مخالف چگونه رفتار کنیم.‌

یکی دیگر از عوامل این است که دیگر مثل گذشته خانواده مرجع جوانان نیست و نسل جدید دیگر نقش خانواده های خود را نمی پذیرند.

بالا رفتن سن ازدواج نیز در این زمینه تاثیرگذار است. از جمله پیامدها و نشانه های مدرنیته و صنعتی شدن جوامع، بالا رفتن سن ازدواج است. در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، فاصله بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی، آموزش عالی، تأخیر در استقلال اقتصادی جوانان، کاهش حمایت خانواده ها از فرزندان پس از ازدواج موجب تأخیر سن ازدواج شده و این مسئله به افزایش روابط دختر و پسر دامن زده است.

از نگاه شما پیامدهای روابط دختر و پسر در جامعه امروز چیست؟

مهم ترین پیامد این روابط در جوامع مدرن این است که چنین روابطی خواه ناخواه جایگاه خود را در جامعه خواهد یافت و کم کم به نهاد رقیب خانواده تبدیل می شود. پیامدهایی چون زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی، بحران نسل و بسیاری مشکلات و مسائل دیگر از پیامدهای دیگر این روابط هستند. سوء ظن افراد نسبت به یکدیگر نیز از پیامدهای این روابط است؛ زیرا والدینی که با یکدیگر چنین روابطی داشته اند، هم نسبت به فرزندانشان کنترل بیشتری دارند و هم نسبت به همسر خود همواره شکاک هستند.

از طرف دیگر روابطی که تکرار می شوند کم کم به صورت عادت درمی آیند و نمی توان از دختر یا پسری که به این روابط عادت کرده است انتظار داشت بعد از ازدواج از رفتارهای گذشته دست بردارد. این روابط علاوه بر خانواده، به ارزش ها و نهاد دیانت نیز لطمه می زند. از آن جا که ما در جامعه ای دینی زندگی می کنیم، این روابط ارزش های دینی را خدشه دار خواهد کرد.

منبع:qiau.ac




:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : شنبه 19 مرداد 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی